söndag 31 juli 2011

Speltips: SolatoRobo: Red the Hunter

Under min vistelse i Lysekil så blev det väldigt mycket Majoras Mask spelande och jag tog mina första stapplande steg i Arkham Asylum. Men tro det eller ej jag hann faktiskt med att klara ett rollspel under tiden också.

SolatoRobo: Red the Hunter

Solatorobo är ett action rpg som utspelar sig i en värld som är uppbyggd utav svävande öar och befolkningen består av hund och kattliknade varelser som av någon anledning pratar franska. I denna världen så axlar du rollen som Red Savarin och hans coola robot Dahak. Red är skattjägare som på ett av sina uppdrag kommer över en mystisk medaljong som naturligtvis reagerar på Red och massa saker börja hända. På gammalt hederligt rpg-vis så blir du ju utvald att rädda världen.

Nu utspelar sig inte detta spelet i en stor värld som man kan gå runt och utforska utan man tar sig runt mellan alla dom flygande öarna med ett flygskepp som fungerar som din hembas. Här väljer man vart man vill åka i världen och på dom olika ställen så får man olika uppdrag. Antingen så följer man spelets huvudhandling eller så kan man sticka emellan och göra olika sidouppdrag. Detta kan vara allt från att besegra ett stort läskigt monster någon har problem med eller till lite mindre lättsammare saker som att leverera en paj till någon. För dessa uppdrag så får man pengar och xp, men man hittar även kristaller som gör att man kan bygga på saker på sin robot som gör den starkare. Att ha en stark robot är en fördel i striderna, för i detta spelet så slåss man på ett lite annorlunda sätt. Här finns varken magier eller några stora häftiga svärd, utan här lyfter du helt enkelt upp din motståndare och kastar honom i backen. Ett väldigt kul stridssystem tycker jag för det är ju inte bara att gå fram och lyfta alla utan man måste hitta luckor när fienden är sårbara för ett lyft.

Så gillar man stora tuffa robotar, svävande öar och luftskepp tillsammans med en spännande story (speciellt mot slutet) så är Solartorobo spelet för dig. Kanske ska tillägga att spelet inte är speciellt svårt, visserligen så gjorde jag dom flesta sidouppdragen och satte mycket utrustning på min robot men jag körde aldrig fast eller tyckte någon boss var på tok för svår. Men spelet tog ändå sina styva 20 timmar att spela genom för min del. Helt klart värt sina pengar, men vad som är lite knepigt är att spelet är i stort sett helt nysläppt här och det verkar redan vara lite svårt att få tag på. Borde kanske även säga att spelet är till Nintendo DS.

Ta en titt på spelets mysiga intro här nu och spring sedan iväg och köp!



//RattPack

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar