tisdag 11 januari 2011

Åretst första avklarade spel!



Jag har varit dålig på att spendera tid med att spela dom sista dagarna.
Mest på grund av att jag följt stora delar av Speed Demos Archive`s spel-marathon för att samla in pengar till cancerforskning.
Där jag faktiskt känner mig nöjd med mig själv då jag var med och donerade några dollar.

Men nu ikväll så tog jag mig i kragen och spelade klart Donkey Kong Country Returns.
Det var minsann ingen dans på rosor för fy jäklar vad svårt det var.
I början så var det väl inga större problem och var mest roligt att studsa runt i djungeln.
Men det ändrades ganska så snart och svårighetsgraden stegrade rakt upp i skyn.
Värst var ju att dom hemska banorna där man åkte gruv-vagn i första spelet var tillbaka och denna gången var dom ju inte direkt snällare.
Utan tvärtom, stundtals så kändes det helt hopplöst och extraliven försvann i en rasande fart.
Det krävdes reaktioner snabbare än blixten för att hinna med en del moment.
Som tur är så är extraliv ingen bristvara utan går ganska enkelt att samla på sig eller köpa om man så vill.
Men all utmaningen ligger naturligtvis inte bara på dom banorna , det bjuds på massor av annan ganska extrem plattformshoppning och i alla fall jag slet mitt hår ett gäng gånger när jag hörde gorillans vrål när han störtade ner i avgrunden för 50:nde gången på samma ställe.
Så jag rekommenderar att man har ett ganska så bra tålamod om man ska ge sig på detta spelet annars så tröttnar man nog ganska snart på det.


Sen detta med spelkontrollen, jag tycker att det är lite synd att dom inte kunde låta det vara ett vanlig plattformsspel som spela med en helt vanlig handkontroll.
Visserligen så går det spela klassisk stil med Wiimoten liggande som en handkontroll. Men varför måste dom lägga in onödigt skakande och vevande med den bara för att det går?
Som en del gånger resulterar i att apan gör något helt annat än du tänkt dig.
Det hade så funkat mycket smidigare med en knapptryckning istället för allt vevande, det funkade ju utmärkt på Super Nintendo.

Men vill man ha sig en utmaning och lär sig kontrollen så är detta spelet jättebra och bjuder på fina miljöer, finurliga bossfighter och en hel del humor.

Detta var min favoritbana i hela spelet, riktigt mysig med solnedgången i bakgrunden


//RattPack


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar