torsdag 19 maj 2011

Känslan av att vara inlåst på ett sjunkande skepp

Under ett par dagar nu så har spelet
999: Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors
hållit mig fängslad vid mitt DS.

Som jag skrev för ett tag sedan så köpte jag spelet helt utan någon som helst förväntningar.
Jag hade inte en aning om vad det var mer än att det skulle vara någon form av pusselspel.

Det visade sig att det innehöll ett riktigt spännande äventyr som var typ indelat i två olika spelmoment.
En pussel del där du måste lösa en rad olika mysterier och pussel för att ta dig framåt i spelet.
Det funkar på samma sätt som såna där Escape-spel, där man ska hitta en lösning för att ta sig ut ur ett låst rum.
Sen mellan pusselmomenten så funkar spelet som en interaktiv bok. Där man för samtal med andra karaktärer och tar olika beslut som för spelet i olika riktningar. Och ja det varierar mycket beroende på vad du väljer att göra eller prata om.

Handlingen i spelet utspelar sig på ett stort fartyg mitt ute på havet och du spelar som Junpei en ung kille som vaknar av att han trillar i golvet från en säng i ett litet rum.
Han vet inte vad han gör där eller hur han kom dit. Det sista han minns är bara ansiktet av denna läskiga person.
Efter ett tag så går det på ett ganska obehagligt sätt upp för Junpei att han befinner sig på en båt och måste snabbt ta sig ut ur rummet.
Och inte allt för långt in i spelet så stöter man på ett gäng med andra minst sagt egendomliga personer som precis som du inte vet varför dom befinner sig på denna båt.
Det ni alla har gemensamt är att ni har ett armbandsur som visar en siffra.
Plötsligt hörs en röst i rummet som talar om att ni alla deltar i ett spel som kallas "The Nonary Game" och att ni spelar med livet som insats.
Efter lite mer information om hur armbandsuren fungerar och att ni ska söka efter dörren märkt med 9, så är det dags att börja leta sig fram genom båten, vilket visar sig vara inte helt lätt och att dina beslut ibland resulterar i inte allt för trevliga syner.

Jag kan efter min genomspelning konstatera att jag inte blev helt nöjd med hur det slutade för mig och att jag kommer att köra det fler gånger och göra andra val i hopp om att få ett vettigare slut.
För det gör spelet ingen hemlighet av att det finns många olika sätt som det kan sluta på.

Jag ska även tillägga att om du ska ha någon behållning av spelet så behöver du vara ganska vass på det engelska språket. Det kan bli ganska knepigt om du inte förstår vad du läser.


//RattPack

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar